Facebook Twitter RSS
Mi segítünk a nehéz pillanatokban!

Ha kérdése van, írjon nekünk.
Esztergályos Cecília már kifizette a temetését Hetvenéves, de háromnak érzi magát. Kolbászon, szalonnán él. ... Tovább
Hogyan lehet túlélni egy gyermek halálát? Könyv Karcsika emlékére Egy anya öt éven át nap,mint nap küzdött a kisfia életéért. ... Tovább
Életről és halálról mesélnek a szicíliai múmiák Képalkotó diagnosztikával és kémiai eljárásokkal próbálják meghatározni, ... Tovább
Rossz embert temettek, mert nem hittek az özvegynek A 73 éves Evan Davidson hiába bizonygatta a kaliforniai Simpson halottasháznak, ... Tovább
Mi a teendő szerettünk eltávozásakor? A híradások szinte naponta számolnak be halálesetekről, de ... Tovább
További hírek

Zsidó temetési szertartás

Temetőben semmi sem szolgálhat haszonszerzést vagy magán célokat. A  fákról gyümölcsöt letépni, megenni nem szabad. Evés, ivás tilos különben is. A füvet, ha netán levágják, nem lehet elvinni, mondjuk, takarmánynak.Ami a régi temetőkben (Amszterdam, Prága, Velence, Worms) eső pillantásra elhanyagoltságnak látszik, vagy látszott, a mindent benövő, vadul burjánzó növényzet, az részben éppen a hagyomány: a kegyes tisztelet jele.A halott kivételét a sírból, az exhumálást, áthelyezést szigorúan tiltja a hagyomány. Legfeljebb ha az ő érdekében történik ez a helyzet a temetők felszámolásakor. 1944 késő nyarán egy bombatalálat a budapesti Kozma utcai temető néhány parcellájából kivetette a csontmaradványokat; a rabbiság úgy intézkedett, hogy a maradványok parcellánként egy közös sírba kerüljenek. Azért, mert így nem kerülhetnek egyetlen tetem maradványai sem két különböző helyre, együtt maradnak a csontok a sófár  végső megfúvásáig.Temetőgyalázás és pogrom rendszerint együtt járnak; Oroszországban, ahol az első nagy pogromok voltak, s ahonnan maga a szó is elterjedt (pogrom, ’szétverés’, ’elpusztítás’), az egyik nyomában mindig jött a másik. Az érzékenység a zsidó temetők bármifajta háborgatása vagy rongálása miatt történelmi tapasztalatokból táplálkozik.

A sírkövek és felirataik

A sírok fölé jelet kell állítani (Gen. 35,20; Sám. k., 18,18; Ez. 39,15). Ez lehet álló kőlap (maccéva), de másféle sírjel (cijjun) is. A rabbik sírkövének neve: nefes, ’lélek’. Az askenázi temetőkben leginkább álló sírkövek találhatók. Körülépített sír, szarkofág legfeljebb az igen híres embereknek készül. A családi sírbolt különösen a neológ temetőkre jellemző, jóllehet a régi Jeruzsálemben a családok lehetőleg egy helyre temetkeztek, például, egy nemzedékeken át használt sziklasírba. Sírkövet – alighanem csak a középkor óta – csakis „új”, másra még nem használt anyagból szabad készíteni. Ugyanígy, a sírkő más célra később sem használható fel. Sírkő felállítására rendszerint az első Jahrzeit alkalmából kerül sor. Zsidó temetőben hagyományosan tilos felirat nélküli sírkövet állítani. (Ez bálvány volna). A sírkövet többféleképen lehet elhelyezni a síron. Ehhez képest a felirat helye is változik. Régi hagyomány volt, hogy a sírjelet a halott fejéhez állítják. Ezt a hagyományt követi a keresztény szokás is. A hagyományos sírköveken a felirat – csak héber felirat – a külső oldalra került. Ha német vagy magyar nyelvű feliratot is készítettek, ez rendszerint rövidebb volt, mint a héber, legtöbbször csak a nevet adta meg, és a sírkő „hátsó”  - a sírhantra néző – oldalára írták. Az újabb időkben állított sírköveknél, a neológiában inkább, mint  az ortodoxoknál, a rend többé-kevésbé hozzáidomult a keresztény temetkezés

gyakorlatához. Héber betűkkel rendszerint csak egy rövid bibliai idézetet írnak, vagy legfeljebb még az elhunyt zsidó nevét és a szokásos formulák rövidítéseit; s mindezt a sírkőnek ugyanarra az oldalára, mint a felirat latin betűs részeit. Az a talmudi mondás, hogy sírfeliratok olvasgatása gyengíti az emlékezetet (Horajot 13b), nem a feliratok ellen van, hanem az eleven emlékezet dicsérete. Kegyes jócselekedet (micva), ha valaki nem hagyja, hogy a sírkő feliratában megkopjon a név. Vannak kegyes férfiak, hószed-ek, akik szabadidejükben fekete festékkel és ecsettel járják a zsidó temetőket szerte a világban, s újrafestik a feliratot a megkopott sírköveken, idegenekén is.                                                                                     

Tudós emberek gyakran maguk írják meg sírfeliratukat, vagy legalább rendelkeznek róla, mint Goldziher. De a zsidó sírfelirat sohasem egészen sztereotip. Feltétlenül tartalmaznia kell az elhunyt nevét és az elhalálozás dátumát, utóbbit a zsidó naptár szerint, hónapot és napot is, mert csak ez teszi lehetővé a Jahrzeit előírásos megünneplését. Rendszerint van benne azonban néhány egyéni sor  vagy szó – idézet, bibliai kifejezés – az elhunyt jellemzésére, s befejezésül vallásos megnyugvás néhány szava.

chevra.mapline.hu